CARA MENGGUNAKAN MINYAK PEMBAWA (CARRIER OIL)

CARA MENGGUNAKAN MINYAK PEMBAWA  (CARRIER OIL)

 

Apakah minyak pembawa?

Minyak pembawa dan minyak pati dibuat dari tumbuh-tumbuhan. Minyak pembawa digunakan untuk mencairkan minyak pati dan “membawanya” ke kulit anda. Ini kerana minyak pati kuat dan boleh menyebabkan kerengsaan apabila disapukan terus ke kulit anda.

 

Sebilangan besar minyak pembawa tidak wangi atau sedikit wangi dan tidak mengganggu sifat terapeutik minyak pati. Mereka boleh digunakan sendiri atau dengan minyak lain untuk menyuburkan kulit anda.

 

Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai memilih minyak pembawa yang betul, beberapa minyak pembawa yang ada dan banyak lagi.

Cara memilih minyak pembawa yang anda perlukan  

Terdapat banyak minyak pembawa yang ada. Sebilangan besar sesuai digunakan dengan minyak pati apa pun, tetapi anda harus mempertimbangkan beberapa perkara sebelum memilihnya.

 

Bau/odor: Sebilangan minyak pembawa mempunyai bau yang berbeza. Apabila ditambahkan ke minyak pati, boleh mengubah aroma.

Penyerapan: Kulit anda dapat menyerap beberapa minyak pembawa lebih baik daripada yang lain. 


Jenis kulit: Bergantung pada jenis kulit anda, sebilangan minyak boleh merengsakan kulit atau memburukkan lagi keadaan kulit seperti jerawat.

 Jangka hayat: Sebilangan minyak pembawa boleh disimpan untuk jangka masa yang lebih lama daripada yang lain tanpa rosak

 

 

Jenis-jenis minyak pembawa.

 1. Coconut oil.

Minyak kelapa adalah minyak yang boleh dimakan yang terbuat dari isi kelapa matang. Diambil dari isi kelapa yang original dan diproses.

Minyak kelapa halus berasal dari isi kelapa kering, juga disebut kopra. Ia diputihkan dan dihilangkan bau untuk menghilangkan bahan cemar, serta aroma dan rasa kelapa yang berbeza.  

 

Kegunaan: Minyak kelapa mengandungi asid lemak dan polifenol berkhasiat kulit, yang menjadikannya minyak pembawa yang hebat untuk minyak urut dan persediaan penjagaan kulit.

 

2.Jojoba oil

Minyak Jojoba berasal dari biji tanaman jojoba. Ia mempunyai aroma yang sedap dan sedap. Secara teknikal, jojoba bukan minyak, tetapi lilin dengan sifat pelembap yang kuat.Minyak semula jadi kulit. Menggunakan minyak jojoba dapat membantu mengurangkan pengeluaran minyak kulit pada orang yang berjerawat dengan membuat kulit menganggap bahawa minyak itu menghasilkan minyak yang cukup. 

Kegunaan: Minyak Jojoba menyerap dengan mudah di kulit dan tidak menyumbat liang. Ini menjadikannya pilihan minyak pembawa yang baik untuk minyak urut, pelembap wajah, dan minyak mandi. 

 

3. Apricot kernel oil 

Minyak biji aprikot terbuat dari biji aprikot, juga dikenal sebagai biji. Ini adalah minyak emolien yang tinggi asam lemak dan vitamin E. Ia mudah menyerap ke dalam kulit dan mempunyai aroma yang sedikit manis dan berkhasiat. Anda boleh membeli minyak biji aprikot yang boleh dimakan, atau minyak biji aprikot untuk penggunaan kosmetik sahaja.

 Kegunaan: Minyak biji aprikot dianggap dapat melembutkan dan menenangkan kulit yang gatal dan gatal. Gunakan sebagai minyak pembawa untuk membuat minyak urut, minyak mandian, dan persediaan penjagaan rambut. 


4.    Sweet almond oil 

Minyak badam manis mempunyai aroma berkhasiat yang kuat. Ini adalah minyak yang boleh dimakan yang terbuat dari biji badam manis. Minyaknya ringan dan mudah menyerap, dan merupakan pelembap yang hebat untuk kulit kering.

Ia juga digunakan dalam aromaterapi umum, tetapi aroma yang kuat dapat menutupi aroma minyak pati.

Kegunaan: Minyak badam manis adalah salah satu minyak pembawa yang paling popular untuk penjagaan kulit. Ia hebat dalam minyak urut, minyak mandi dan sabun.

 

 5.Olive oil

Minyak zaitun berasal dari buah zaitun yang ditekan. Ia terkenal sebagai minyak yang boleh dimakan dengan aroma buah, tetapi juga digunakan dalam aromaterapi sebagai minyak pembawa.

Minyak zaitun extra-virgin adalah pelbagai pilihan untuk persediaan aromaterapi dan penjagaan kulit. Aroma minyak zaitun boleh mengganggu aroma minyak pati.

 Kegunaan: Mempunyai asid lemak dan sterol tumbuhan, yang menjadikannya bagus untuk membersihkan dan melembapkan kulit kering. Gunakan minyak zaitun sebagai minyak pembawa untuk urut, pencuci muka, penjagaan rambut, dan sabun buatan sendiri.

 
6.Argan oil

 Minyak argan terbuat dari biji yang terdapat di dalam buah pokok argan, yang berasal dari Maghribi. Minyak ini boleh dimakan dan digunakan secara tradisional untuk menyuburkan badan di dalam dan luar. Ia mempunyai aroma kacang dan kaya dengan vitamin A dan E, dan asid lemak. 

Kegunaan: Minyak Argan dapat membantu merawat kulit kering dan rambut, kedutan, dan radang kulit. Ini menjadikannya minyak pembawa yang hebat untuk perawatan kulit umum dan minyak urut.   

 

7.Rosehip oil

Rosehip adalah biji dari Rosa rubiginosa atau  Rosa moschata. Bunga kedua-dua kelihatan berbeza dari bunga ros tradisional. Apabila bunga-bunga ini mati dan menjatuhkan kelopaknya, bunga mawar itu tertinggal. Minyak rosehip ditekan dari rosehip.

 Minyak rosehip tidak berbau seperti mawar. Ia mempunyai aroma tanah yang berkhasiat. 

Kegunaan: Minyak rosehip kaya akan vitamin A dan C. Vitamin A adalah retinoid semula jadi yang membantu melawan penuaan, dan kedua-dua vitamin dapat membantu membalikkan kesan cahaya matahari pada kulit anda. Gunakan sebagai minyak pembawa untuk ubat kulit kering, minyak urut, dan pelembap.

 

 8.Black seed oil

Minyak biji hitam dibuat dari tanaman Nigella sativa. Walaupun kurang dikenali daripada minyak pembawa yang lain, ia kaya dengan asid lemak tak tepu dan tepu. Ia juga dianggap mempunyai kemampuan anti-radang. 

Kegunaan: Minyak biji hitam sering digunakan sebagai ubat rakyat untuk menenangkan keadaan kulit termasuk jerawat, dan psoriasis. Dengan ini, ia adalah pilihan terbaik untuk penjagaan wajah, minyak urut, dan penjagaan kulit umum.

 

 9.Grape seed oil 

Minyak biji anggur berasal dari biji anggur. Ini adalah hasil sampingan dari proses pembuatan anggur. Ia kaya dengan vitamin E, nutrien yang difikirkan untuk menyembuhkan kulit dan mengurangkan kedutan, walaupun penyelidikan saintifik tidak konsisten.

Kegunaan: Minyak biji anggur ringan, mudah diserap oleh kulit, dan mempunyai aroma neutral. Minyak pembawa yang baik digunakan dengan minyak pati untuk membuat minyak badan dan minyak urut. 

 

10. Avocado oil 

Minyak alpukat adalah minyak berat, tebal dan boleh dimakan yang terbuat dari buah alpukat. Ia mempunyai aroma kacang.

Minyak alpukat kaya dengan asid oleik, asid lemak yang dapat membantu mengeringkan kulit yang rosak. 

Kegunaan: Ini boleh menjadi minyak pembawa yang baik untuk ubat kulit kering dan krim badan – kecuali jika anda menghadapi jerawat. Minyak alpukat boleh meningkatkan pengeluaran sebum, jadi jika kulit anda rawan jerawat, tanyakan kepada pakar dermatologi anda sebelum menggunakannya.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Write a comment

Your email address will not be published. All fields are required