4 MANFAAT ESSENTIAL OIL UNTUK WAJAH

4 MANFAAT ESSENTIAL OIL UNTUK WAJAH





Pada mulanya,kegunaan minyak pati untuk wajah tidak banyak dipertimbangkan kerana percaya ia hanya menambah masalah kulit seperti pori-pori yang tersumbat dan menyebabkan jerawat.Namun, berbeza dengan sekarang,kelebihan minyak pati mula dirasakan untuk merawat kecantikan kulit secara semula jadi.


Pengunaan minyak pati pada kulit wajah juga perlu digunakan dengan cara yang betul supaya tidak merosakkan struktur kulit. Minyak pati tulen mempunyai kepekatan yang sangat tinggi sehingga boleh menyebabkan iritasi pada kulit jika tidak dicampur menggunakan pembawa.

Cara yang terbaik untuk penggunaan minyak pati secara menerus ke kulit dengan campurkan pembawa.Contoh penggunaan dengan pembawa termasuklah minyak tumbuhan atau lotion tanpa bahan kimia tambahan.

Apakah faedah minyak pati untuk kulit wajah? Mari lihat penjelasan di bawah.

  • PELEMBAP KULIT SEMULAJADI  
  • Minyak pati dapat meningkatkan keupayaan penyerapan kulit dan mampu mencegah kulit kering sehingga menjadikan kulit lembap lebih lama. Minyak pati juga mempunyai keupayaan untuk mendorong penghasilan kolagen agar kulit anda terasa lebih kenyal.


  • MELAWAN TANDA PENUAAN 
  • Untuk beberapa minyak pati, mereka mengandungi asid lemak yang dapat membantu melegakan kemerahan dan kerengsaan yang disebabkan oleh masalah kulit seperti dermatitis, eksim, psoriasis, dan rosacea. Selain itu, minyak pati juga dapat membantu mengembalikan pengeluaran kolagen. Penghasilan kolagen dapat menjadikan kulit lembut, kencang, mengurangi penampilan garis-garis halus atau kedutan, mengurangkan bintik-bintik hitam akibat sinar matahari, dapat memperbaiki tekstur dan warna kulit, dan mengurangkan cela dan parut, mencerahkan wajah yang kusam, dan membuat wajah tampak lebih segar dan lebih cantik.

  • MEMBERSIHKAN PORI-PORI
  • Manfaat lain dari minyak pati adalah bahawa ia boleh digunakan untuk membersihkan liang-liang kulit dari kotoran. Malah beberapa minyak pati seperti minyak badam yang dicampurkan dengan gula tepung boleh digunakan sebagai scrub wajah yang akan membuang sel kulit mati.


  • MELAWAN JERAWAT.
  • Beberapa minyak pati juga sangat bermanfaat bagi pemilik jerawat. Salah satunya adalah minyak grapeseed yang mengandung beta-karoten, vitamin C, D, E, dan asam lemak, iaitu asam linoleat atau biasanya dikenal sebagai omega6.

    Sekiranya anda mempunyai kulit yang mudah pecah atau mudah berjerawat, jenis kulit ini biasanya kekurangan asid linoleat. Kulit yang kekurangan asid linoleat biasanya menghasilkan sebum berlebihan, yang menyumbat liang dan akhirnya menyebabkan jerawat. Asid linoleat adalah anti-mikroba yang dapat mencegah benih jerawat tumbuh. Selain itu, minyak grapeseed juga anti-radang yang dapat membantu mencegah jerawat, jadi sangat sesuai digunakan oleh orang yang mempunyai kulit rawan jerawat.

    Perlu diperhatikan untuk tidak menggunakan minyak pati secara berlebihan, kerana boleh menyebabkan pelbagai reaksi alergi atau ruam, sehingga gatal. Oleh itu, gunakan minyak pati mengikut dos atau cadangan yang biasanya disenaraikan di bahagian pembungkusan produk.



    REFERENCE : 


    https://narinar.com/blogs/artikel/tagged/essential-oils

    https://hellosehat.com/penyakit-kulit/perawatan-kulit/manfaat-minyak-esensial-untuk-kulit/https://www.thebodyshop.co.id/blog/manfaat-essential-oil-bagi-kulit-wajah

    Back to blog