“5 Tabiat Orang Berjaya Dalam Kehidupan”

“5 Tabiat Orang Berjaya Dalam Kehidupan”

Kejayaan bukanlah sesuatu yang boleh dicapai dalam sekelip mata.
Ia memerlukan banyak usaha, kerja keras, masa dan dedikasi yang berterusan.
 
Sebagai makhluk yang cerdas, kita harus belajar dari kehidupan haiwan iaitu ikan yang selau berenang ke hadapan dan tidak pernah bergerak ke belakang walau apa jua keadaan.Itulah konsep utama yang harus kita contohi dalam mencapai kejayaan yang kita impikan.
 
Setiap usahawan yang berjaya wajib mempunyai perjalanan hidup yang unik dan tersendiri kerana mereka berusaha untuk apa yang mereka percaya dalam membuktikan kepada masyarakat bahawa sesiapa sahaja boleh memecahkan rantaian yang membelenggu hidup mereka selama ini.
 
Walaupun masing – masing diantara mereka mempunyai jalan yang berbeza namun destinasi mereka sama iaitu puncak kejayaan.
 
Kejayaan tidak akan dapat dicapai tanpa tabiat yang luar biasa dalam kehidupan.
 
Kini saya ingin kongsikan  “5 Tabiat Orang Berjaya Dalam Kehidupan”:
 
 

1. Orang Berjaya Akan Selalu Bangun Awal Pagi

 
Orang yang berjaya akan latih diri untuk terbiasa bangun awal dan
membuat persediaan untuk banyak perkara sebelum memulakan kerja
atau aktiviti di pagi hari.
 
Menurut kajian Thomas Corley, terdapat sekitar 44% orang yang berjaya bangun 3 jam lebih awal sebelum waktu kerja. Kebiasaan mereka yang bangun pagi ini ternyata mempunyai tujuan, iaitu mereka mempunyai masa untuk menyiapkan semuanya sebelum mula bekerja dan dapat bekerja dengan lebih tenang.
 
Ini adalah tabiat baik yang boleh anda ikuti dengan mengatakan bahawa anda juga ingin berjaya. Membiasakan diri bangun pagi dapat membantu anda menikmati aktiviti harian tanpa terburu-buru ketika bersiap dan berangkat ke tempat kerja.
 
 
 

2. Orang Yang Berjaya Mempunyai Sasaran Yang Jelas Dalam Kehidupan

 
Menetapkan sasaran dan mencapainya adalah
kebiasaan yang sering dilakukan oleh orang yang berjaya.
Mereka tidak memikirkan berapa jam yang dihabiskan bekerja sehari,
mereka juga tidak menghabiskan masa memikirkan jadual percutian.
 
Mereka hanya fokus untuk mencapai sasaran yang ditentukan.
Orang yang berjaya akan mempunyai rancangan mengenai kerja atau aktiviti apa yang akan dilakukan setiap hari. Mereka akan sentiasa berusaha menjadikan aktiviti ini produktif. Dengan membuat sasaran yang jelas,
mereka akan lebih bersemangat dan bermotivasi untuk bekerja.
 
 

 

 3.Orang Yang Berjaya Tidak Akan Pernah Berhenti Belajar

 
Salah satu ciri orang berjaya yang paling sering dilihat adalah
rasa ingin tahu dan selalu mempunyai keinginan untuk belajar.
 
Yang dimaksudkan dengan belajar di sini bukanlah pendidikan formal, tetapi mempelajari hal-hal lain yang dapat dilakukan bila-bila masa,
di mana saja,dan dari siapa mereka boleh menimba ilmu.
 
Terdapat banyak perkara baru yang dapat mendorong
seseorang untuk lebih maju, inilah yang menjadikan orang yang berjaya
selalu terdorong untuk terus belajar.
 
Seseorang yang sering belajar akan dilihat dari sikapnya dalam menangani sesuatu. Wawasan seseorang akan dilihat ketika mereka bertindak, berkelakuan, dan berkomunikasi dengan orang lain.
Apabila ada peluang untuk belajar dari seseorang, biasanya mereka tidak akan ketinggalan. Walau di mana mereka berada, mereka akan terus belajar sepanjang hayat.
 
 
 

 5. Orang Yang Berjaya Sentiasa Mengamalkan Gaya Hidup Sihat

 
Kesihatan adalah harta yang paling tidak ternilai.
Kesihatan yang dimaksudkan adalah kesihatan fizikal dan rohani seseorang. Harta yang tidak ternilai ini ternyata mempunyai pengaruh yang sangat besar terhadap kejayaan seseorang.
 
Tubuh yang sihat akan menjadikan minda kita menjadi lebih tenang dan fokus, sehingga kita dapat 'melahirkan' idea dan kreativiti dalam mencapai impian. Gaya hidup yang sihat akan menjadikan badan dan minda kita lebih produktif dan dapat bekerja dengan lebih baik.
 
Untuk mendapatkan harta tak ternilai ini, tentunya usaha mesti dilakukan. Antaranya ialah memakan makanan / minuman yang sihat, bersenam secara teratur, pola makan dan tidur yang sihat, dan tidak memakan makanan / minuman yang boleh merosakkan kesihatan.
 
Amalan ini bukan mudah untuk dilakukan, akan tetapi orang yang berjaya biasanya akan berdisiplin dalam menjalankan tabiat hidup sihat ini.
Bak kata pepatah “Badan Cergas, Minda Cerdas”.
 
 
 

 6. Orang Berjaya Lebih Suka Membaca Berbanding Menonton Televisyen

 
Titik 6 masih berkaitan dengan titik 3, iaitu aktiviti pembelajaran. 
Orang berjaya akan selalu mengisi masa lapang dengan membaca  kerana dengan membaca akan berjumpa dengan perkataan, ia membantu pertuturan, latihan minda dalam bentuk perbincangan dan kematangan dalam membuat keputusan.
 
Semasa membaca buku, otak manusia mengalami proses belajar dan merakam maklumat dari buku yang dibaca. Itulah sebabnya proses pembelajaran yang paling popular adalah dengan membaca,
baik itu buku, majalah, surat khabar, dan lain-lain.
 
Memang, semasa menonton televisyen, kita juga dapat memperoleh maklumat / pelajaran. Walau bagaimanapun, kebanyakan orang menonton TV biasanya untuk menonton rancangan hiburan sehingga aktiviti menonton TV kurang berkesan untuk proses pembelajaran. 
Oleh itu, ingatlah bahawa “Membaca Jambatan Ilmu”.
 
 
Anda ingin lihat lebih banyak tips motivasi  dan testimoni kejayaan?
 
Boleh terus tekan link  di bawah☟☟☟
https://www.facebook.com/groups/408483457052492
 
 #narinarsquad
#usahawannarinar
#jomberjayabersamanarinar
 
 
 
Back to blog