Kenapa Bayi Batuk?

Kenapa Bayi Batuk?

 

Sakit tekak dalam kalangan bayi. Biasanya disebabkan oleh virus seperti demam dan selsema. Tekak anak mungkin kering dan sakit untuk satu atau 2 hari sebelum demam bermula. Sapukan NARINAR Frankie untuk tingkatkan imun badan.

Kebanyakan sakit tekak akan lega sendirinya selepas beberapa hari. Jika anak anda ada sakit tekak lebih dari 4 hari, suhu badan tinggi dan tidak sihat, segera jumpa doktor.

Bayi batuk

Bayi selalu batuk kerana adanya mukus mengalir pada tekak. Jika bayi anda minum dan bernafas biasa tanpa bunyi wheezing tetapi batuk sekali sekala anda tak perlu risau. Walau pun sedih bila dengar bayi batuk, sebenarnya batuk bantu bersihkan mukus di belakang tekak atau di dada.

Jika anak anda berumur lebih dari satu tahun, mereka boleh minum air lemon dan madu suam. Untuk buat air lemon dan madu di rumah, anda perlukan:

  1. Perah separuh lemon di dalam air panas dalam cawan
  2. Tambahkan 1 atau 2 sudu the madu
  3. Minum ketika masih suam (pastikan suhu air yang sesuai bila beri kepada anak kecil)

Lagi satu cara semulajadi ialah gunakan NARINAR Frankie. Dengan bahan semulajadi campuran Essential Oils frankincense, lemon, lavender, peppermint dan minyak zaitun. Kerap sapukan NARINAR Frankie di dada dan belakang badan untuk longgarkan kahak di dada.

Terus sapukan NARINAR Frankie di dada dan belakang juga di tapak kaki bayi pada point Vitaflex sinus dan paru-paru setiap 20 minit sehingga nafas bayi kembali normal.

Jika bayi anda batuk lebih dari 2 minggu, segera bawa jumpa doktor. Jika suhu badan bayi anda terlalu tinggi atau terasa panas dan menggigil, bayi mungkin ada infeksi di dada. Anda patut bawa ke hospital.

Jika ini disebabkan bakteria dan bukan virus, doktor anda akan berikan antibiotik untuk menyembuhkan infeksi. Antibiotik tidak akan melegakan atau berhentikan batuk secara terus.

Jika batuk berterusan untuk jangka waktu yang lama terutama waktu malam bayi anda mungkin menghidap asma terutama jika anda atau suami memang penghidap asma segera bawa jumpa doktor.

Pasangkan Nanion bersama 5-10 titik NARINAR Frankie setiap malam selama 6 jam semasa tidur untuk beri kesan penyembuhan yang lebih cepat.

Back to blog