Kesan Ubat Batuk Kepada Kanak-Kanak

Kesan Ubat Batuk Kepada Kanak-Kanak

Batuk dan selesema merupakan satu mekanisme pertahanan diri badan untuk membantu dalam proses pengeluaran kahak secara semula jadi. Kebiasaannya, selesema dan batuk yang dialami adalah ringan dan akan sembuh sendiri tanpa memerlukan rawatan dalam tempoh tertentu.
 
Oleh itu, ibu bapa mengambil inisiatif untuk merawat batuk dan selsema anak mereka dengan menggunakan ubat farmasi. Namun begitu artikel ini bukan menidakkan kebersanan ubat dari farmasi tetapi ibu bapa perlu tahu apa kesannya jika kepada anak mereka jika tersalah pengambilannya
 
Perlu diberi perhatian kepada bahawa anak di bawah umur 2 tahun tidak boleh diberikan ubat batuk dan selsema kerana berisiko pada  sistem penafasan mereka. Kecuaian pembaerian dos juga akan menyebabkan anak anda manjadi terlalu mengantuk, sawan serta denyutan nadi yang tinggi
 
Kesimpulannya, mengambil ubat farmasi tidak salah dan digalakkan namun perlu dengan kadar yang ditetapkan serta tunjuk ajar dari phak farmasi. Selain itu, ibu bapa juga boleh menggunakan minyak pati ekstrak 100% untuk membantu anak lega dari batuk dan selsema terutama bawah 2 tahun.
Antara essential oil  yang kami syorkan ialah Frankie sebab dalamnya ada ekstrak arabic gum yang membantu mencairkan kahak. Untuk maklumat lanjut boleh layari laman di bawah.
https://narinar.com/collections/narinar-therapy-series/products/narinar-ft
Back to blog