4 RAHSIA UTAMA YANG MUJARAB DIAMALKAN UNTUK MENGHILANGKAN RASA MENGANTUK KETIKA BEKERJA

4 RAHSIA UTAMA YANG MUJARAB DIAMALKAN UNTUK MENGHILANGKAN RASA MENGANTUK KETIKA BEKERJA

Ramai di antara kita yang sering berasa mengantuk ketika bekerja. Cabaran untuk mengekalkan kecergasan dan fokus semasa kerja sangat sukar bagi sesetengah individu. Berikut adalah 4 tips mudah membuatkan anda tidak mengantuk ketika bekerja.

 

 

  1. Tidur Secukupnya
  • Manusia dewasa yang normal perlu mendapat tidur dan rehat yang secukupnya sekurang-kurangnya 6-8 jam. Anda perlu elakkan tidur lewat malam bagi mengekalkan kecergasan badan ketika bekerja. Jika anda tidur dengan selesa dan cukup, ini akan mengurangkan rasa mengantuk semasa di pejabat.

 

 

  1. Rancang Jadual Kerja
  • Susun kerja anda mengikut "date line" dan keperluan disiapkan segera untuk mengelakkan anda bosan ketika sedang menyiapkan tugasan. Jangan ambil masa terlalu lama untuk menyiapkan sesuatu tugasan. Hal ini akan membuatkan anda berasa letih dan mudah mengantuk. Anda boleh menyediakan jadual tugas atau senarai kerja bagi memudahkan anda menyiapkan kerja-kerja anda dengan cepat dan teratur.

 

  1. Lakukan Senaman Ringan
  • Jangan statik di tempat duduk anda, terutamanya mereka yang bekerja di pejabat yang hanya meluangkan masa 8 jam mengadap komputer atau laptop. Lakukan pergerakan atau bangun dari tempat duduk anda selang 2 jam sekali. Contoh senaman regangan dan naik turun tangga boleh dilakukan untuk mengekalkan kecergasan anda di tempat kerja.

 

 

  1. Hidu Bau-bauan Aromaterapi
  • Mencium bau-bauan aromaterapi sambil bekerja memang dapat memberi satu kepuasan. Kesegaran badan dan tenaga akan kembali pulih dengan aroma yang wangi dan menyegarkan. Anda pasti lebih menyiapkan kerja yang masih banyak dengan bersemangat.

 

 Jika anda mengamalkannya, pasti anda akan kekal bertahan daripada berasa mengantuk di tempat kerja .

#KekalCergas

#NARINAR

 

Back to blog